Na mocy ustawy z dnia 13 czerwca 2013 roku na właścicieli sklepów stacjonarnych i internetowych nałożono pewne obowiązki dotyczące kwestii opakowań. Kogo dotyczą jej postanowienia i do czego obligują?

Do kogo skierowana jest ustawa o opakowaniach?

Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi powinna zainteresować wszystkich przedsiębiorców funkcjonujących w tej branży. Zawiera ona kilka postanowień, które określają wymogi dotyczące opakowań będących w obiegu, zasady postępowania z nimi oraz reguły ustalania i pobierania opłaty produktowej – sprawy ważne zarówno dla ludzi interesu, jak i z punktu widzenia ochrony środowiska.

Podmiotami, które podlegają ustawie są właściciele sklepów stacjonarnych i internetowych, którzy sprzedają lub importują produkty w opakowaniach albo produkują opakowania. Jej poszczególne punkty dokładniej określają jednak kto zobowiązany jest do wypełnienia określonych zadań, a podział ten zostanie przedstawiony w dalszej części artykułu.

Musisz wpisać firmę do rejestru

Jednym z podstawowych obowiązków zawartych w ustawie jest konieczność wpisu do rejestru wydanego przez marszałka województwa właściwego dla siedziby firmy. Czynność ta musi nastąpić przed rozpoczęciem działalności, natomiast jednostkami, które powinny go uzyskać są organizacje odzysku opakowań, jak i przedsiębiorcy dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów w opakowaniach, wprowadzający na rynek opakowania lub produkty w opakowaniach.

Zamieszczanie informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych

Kolejnym z ważnych postanowień ustawy jest art. 43 – stanowi on swoisty nakaz, aby zamieścić informacje o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. W szczególności powinny dotyczyć one możliwych systemów zwrotu (na przykład recyklingu), sposobów postępowania z opakowaniami oraz zawierać objaśnienia oznaczeń umieszczonych na opakowaniu.

Inne obowiązki

Ustawa dla sprzedawców o gospodarce opakowaniami reguluje również inne kwestie – warte przytoczenia wydają się dwie – o selektywnym zbieraniu odpadów opakowaniowych oraz przyjmowaniu odpadów po środkach ochrony roślin. Pierwsza z nich dotyczy wyłącznie właścicieli sklepów stacjonarnych o powierzchni przekraczającej 2000 metrów kwadratowych. Mówi ona o potrzebie gromadzenia odpadów o różnych rodzajach w oddzielnych strumieniach, czyli selektywności, co ułatwia ich późniejsze przetwarzanie. Druga regulacja jest natomiast skierowana do przedsiębiorców sprzedających tak zwane niebezpieczne środki ochrony roślin – zgodnie z nią muszą oni przyjmować powstałe w ten sposób odpady oddane przez ich użytkowników.

Znajomość prawa i wynikających z niego obowiązków jest ważna, pozwala bowiem dostosować się do stawianych wymogów i poprowadzić firmę we właściwy sposób. Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi nakłada na przedsiębiorców liczne powinności, których oczywiście powinno się przestrzegać.